Laboratorní příručka

A. Obecné zásady vydávání výsledků

1.       Všechny výsledky uvolňované z laboratoře jsou předtím ve dvou stupních kontrolovány laboratorními pracovníky. Bez kontroly není možné výsledek uvolnit.

2.       Výsledky laboratorních vyšetření jsou vydávány pouze na ta klinická pracoviště (resp. těm žadatelům), ze kterých byla vyšetření požadována. Výsledky vyšetření parametrů infekční sérologie mohou být ve zvláštních případech zasílány i na Krajskou hygienickou stanici v Ostravě.

3.       Výsledky jsou na klinická pracoviště vydávány, buďto v elektronické podobě on line, nebo formou tištěných výsledkových zpráv, nebo kombinací obojího. Tisk pouze on line dodaných výsledků si provádí klinické pracoviště dle vlastní potřeby samo. V tištěné podobě jsou výsledky vydávány všem externím klientům a samoplátcům.

4.       Výsledky vyžadující telefonické hlášení (překročení kritické hodnoty, vitální indikace) jsou laboratorním pracovníkem hlášeny ihned po kontrole telefonicky v souladu s kapitolami E-01 a E-02 Laboratorní příručky.

5.       Níže popsaný postup (pod body B – G) je aplikován na odděleních klinické biochemie a hematologie, kde je používán společný laboratorní informační systém. Na oddělení klinické farmakologie, kde je používán vlastní LIS Farmakologie, řeší postup kontroly a uvolňování výsledků pracovní instrukce Průchod vzorků na OKF a  LIS FARMAKOLOGIE. 

 

B. Kontrola výsledků

V LIS je důsledně uplatňován dvoustupňový systém kontroly výsledků:

-           1. stupeň – kontrola správnosti zadání výsledku souhlas s provedením analýzy (analytická kontrola) – klávesa F8 nebo adekvátní alternativa

-           2. stupeň – uvolnění výsledku oprávněným pracovníkem; může probíhat automaticky na základě nastavených pravidel lékařské kontroly, nebo manuálně k tomu oprávněným pracovníkem.

Oprávnění pracovníků vyplývá ze  Seznam oprávnění pracovníků.

 

Pro účel zajištění kontroly jsou v LIS zavedeny tři systémové parametry pro globální nastavení LIS (přístupné v QPIS – Změny parametrů systému):

-           „Testovat právo k podpisu metod v rámci 1. stupně kontroly“

-           „Umožnit uvolnění výsledku v rámci 1. stupně kontroly uživatelům s právem kontroly 2. stupně „

-           „Uvolňovat elektronicky předběžné výsledky“

Všechny parametry mají možnost nastavení Ano/Ne. Jejich účinnost se kombinuje s nastavením parametru „Zapnout lékařskou kontrolu výsledků? (0-ne/1-ano/2-ano, podpis z QKON)“

 

1. stupeň kontroly

Provádí pomocí klávesy „F8“ v žádance (resp. použitím jiného adekvátního způsobu kontroly). Při podpisu v rámci 1. stupně kontroly se uplatňují následující principy:

1.       Obecné právo podepisovat je dáno specifikací pro konkrétního pracovníka v databázi pracovníků:

-           z nastavení přístupových práv k systému

-           z nastavení „Zařazení ve skupině“

-           z nastavení „Funkční zařazení“ v databázi pracovníků,

-           z nastavení přístupu k  mnemokódům.

2.       Na základě nastavení systémového parametru „Testovat právo k podpisu metod v rámci 1. stupně kontroly?“ se posuzuje, zda má přihlášený uživatel právo kontrolovat danou metodu. Parametr může být obecně nastaven na:

-           hodnotu „NE“ – netestuje se, zachování dřívějšího stavu (není uplatněno),

-           hodnota „ANO“ – výsledek metody může podepsat pouze pracovník, který to má u dané metody povoleno (realizuje se pomocí funkce Přiřazení uživatelů a skupin metod pro podpis).

-           pokud kontrolu provádí pracovník bez oprávnění, zůstane výsledek nepodepsán.

 

2. stupeň kontroly

Pokud kontrolu 1. stupně provedl pracovník k tomu oprávněný, výsledek bude zkontrolován (a tím i odeslán do NIS), jeho stav však závisí na dalším nastavení systému.

1.       Testuje se nastavení systémového parametru „Umožnit uvolnění výsledku v rámci 1. stupně kontroly uživatelům s právem kontroly 2. stupně?“, tedy možnost, zda má přihlášený uživatel pro danou metodu současně oprávnění pro kontrolu 2. stupně.

2.       Jestliže je parametr nastaven na NE, viz bod 4.

3.       Pokud je parametr nastaven na ANO:

-           a uživatel má pro danou metodu oprávnění ke kontrole 2. stupně, je metoda převedena přímo do stavu „zkontrolováno“ = „zko“ a výsledek je uvolněn jako konečný s podpisem přihlášeného uživatele.

-           a uživatel nemá oprávnění pro kontrolu 2. stupně, testuje se nastavení systémového parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“

4.       Není-li zapnuta lékařská kontrola (hodnota parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“ je rovna „0“), je metoda převedena přímo do stavu „zkontrolováno“ a výsledek uvolněn jako konečný s podpisem přihlášeného uživatele (není v laboratoři použito).

5.       Je-li zapnuta lékařská kontrola (hodnota parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“ je rovna „1“ nebo „2“), systém prověří, zda výsledek splňuje kritéria automatizovaného výběru nastavená pro danou metodu, tj. zda se nachází v mezích definovaných podmínkami pro lékařskou kontrolu (QKON - „Definice pro lékařskou kontrolu“ a BMET - „Bloky metod“).

6.       Není-li výsledek metody „zadržen“, tzn., že splňuje kritéria automatizovaného výběru, je převeden přímo do stavu „zkontrolováno“ a automaticky uvolněn jako konečný s podpisem:

-           uživatelem, který je přiřazen dané metodě pomocí funkce „Soubory metod pro podpis v lékařské kontrole“, je-li hodnota parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“ rovna „1“

-           přihlášeným uživatelem (bez ohledu na to je-li oprávněný nebo ne), je-li hodnota parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“ rovna „1“ a daná metoda není přiřazena žádnému uživateli v nové funkci „Soubory metod pro podpis v lékařské kontrole“

-           uživatelem, který poslední nastavoval podmínky pro lékařskou kontrolu v „Definici pro lékařskou kontrolu QKON“, je-li hodnota parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“ rovna „2“ (není v laboratoři použito)

7.       Je-li výsledek zadržen, je převeden do stavu „zkontrolováno!“. Způsob zacházení s výsledkem v LIS závisí na nastavení systémového parametru „Uvolňovat elektronicky předběžné výsledky?“.

-           parametr nastaven na NE – pro uvolnění výsledku z LIS je pak vždy vyžadováno provedení „manuální“ lékařské kontroly oprávněným pracovníkem RKOL - „Lékařská kontrola hodnot“ (viz bod 8).

-           parametr nastaven na ANO - dojde k neplnohodnotnému uvolnění výsledku z LIS bez provedení kontroly 2. stupně; takový výsledek je označen v LIS stavem „zk!“ a doplněn podpisem přihlášeného uživatele oprávněného k provedení kontroly 1. stupně, při tisku výsledkové zprávy z LIS je takto uvolněný výsledek doplněn v posledním sloupci znakem „#“ a pod žádankou je mezi kontrolujícími pracovníky uvedeno také jméno pracovníka, který u daného výsledku provedl kontrolu 1. stupně. Teprve po provedení „lékařské kontroly“ RKOL dojde ke zrušení znaku „#“ i k doplnění podpisu pracovníka, který provedl tuto kontrolu. V žurnálu žádanky je u této metody vedle jména pracovníka uvolňujícího výsledek uvedeno také datum, čas a jméno pracovníka, který provedl kontrolu 1. stupně.

 

Poznámka 1: V případě výsledku uvolněného bez 2. stupně kontroly je v NIS (CareCenter i CliniCom) zobrazena číselná hodnota výsledku kurzívou a za ní je uveden znak „#“. Při provedení tisku na stanici je „předběžný“ výsledek ve výsledkové zprávě také opatřen znakem „#“. Takto je výsledek prezentován až do doby, než dojde k jeho definitivnímu uvolnění po provedení lékařské kontroly RKOL.

Poznámka 2: Výsledek metody ve stavu „zk!“ může být vytištěn pouze v případě nastavení parametru tisku „Stav metod: Změřené a výše“, přičemž se po tisku nezmění jeho stav. Tím nemůže dojít ani k zaknihování takovéto metody, protože se její stav nezmění na „vyt“. (POZOR!!! Takovéto vytištěné žádanky nemohou být předány pacientovi či požadujícímu lékaři – výsledky neprošly lékařskou kontrolou!!!)

Výsledky, které neprošly „automaticky“ nastavenou lékařskou kontrolou nebo byly neplnohodnotně uvolněny, musí být zkontrolovány pracovníkem oprávněným k provedení 2. stupně kontroly, realizované v LIS pomocí funkce RKOL – „Lékařská kontrola hodnot“. Před ní systém opět provádí kontrolu na oprávnění uvolnit výsledek dané metody přihlášeným uživatelem. Touto kontrolou se výsledek metody převede vždy do stavu „zkontrolováno“ („zko“) a výsledek je reportován jako konečný s podpisem přihlášeného uživatele.

 

C. Automatizovaný výběr výsledků měření v rámci 2. stupně kontroly

Automatizovaný výběr je používán k výběru výsledků, které jsou systémem následně automaticky uvolněny jako plnohodnotně zkontrolovány v rámci 2. stupně kontroly a odeslány jako definitivní (podrobně viz bod B).

Výběr může být proveden na základě různých možností:

-           kontroly plauzibility výsledných dat dle předdefinovaných kritérií (např. pomocí tzv. delta-checku);

-           nepřekročení zvolených mezí (fyziologických, kritických nebo patologických);

-           nejedná se o vyšetření, které není nikdy automaticky uvolněno;

-           pacient nemá v žádance zaevidovanou diagnózu, která je vždy zadržena;

-           nejedná se o požadavek žadatelů o vyšetření, pro něž nejsou výsledky nikdy automaticky uvolněny.

Neprojde-li výsledek vyšetření nastaveným způsobem výběru (tzn., že nesplňuje kritéria pro lékařskou kontrolu), je daný výsledek „zadržen“ pro provedení 2. stupně kontroly oprávněným pracovníkem, nebo dojde k jeho odeslání pouze jako neplnohodnotně zkontrolovaného („předběžného“) výsledku měření.

Kritéria automatizovaného výběru (Lékařská kontrola)

Automatizovaný výběr je v LIS realizován nastavením kritérií pro tzv. „Lékařskou kontrolu“. Pomocí funkce [QKON] – „Definice lékařské kontroly“ lze k jednotlivým kritériím přiřadit vyšetření, u nichž je požadováno, aby bylo dané kritérium testováno. Seznam vyšetření a odpovídajících konkrétních kritérií, která jsou pro ně nastavena, je uveden v Příloze č. 4 – Vyšetření a kritéria Lékařské kontroly.

Kritéria jsou před svým zavedením validována z hlediska jejich správné funkčnosti a jsou verifikována při změnách systému, které by mohly mít vliv na jejich funkci. Za výběr kritérií a jejich pravidelnou kontrolu je zodpovědný lékař oddělení.

1.     Delta-check

Delta-check slouží jako nástroj k autovalidaci po sobě jdoucích výsledků jednoho pacienta, přičemž vlastně vyjadřuje přípustný rozdíl mezi nimi. Nastavení jeho velikosti je v ÚLD prováděno na základě zkušeností klinických a VŠ pracovníků, nebo odvozením z kritické diference analytu RCV (Reference Change Value), která se počítá dle vztahu:

CVa        variační koeficient analytický (vychází u daného analytu z IKK)

CVb        variační koeficient intraindividuální (viz http://www.westgard.com/biodatabase1.htm, tj. databáze biologických variabilit analytu)

Hodnotu delta-checku je možno v LIS uvádět jako relativní rozdíl v %, nebo jako absolutní diferenci dvou výsledků. Pokud rozdíl mezi výsledky nepřekročí stanovenou hodnotu, aktuální výsledek projde v rámci automatizovaného výběru a je uvolněn. 

Nastavení delta-checku se provádí v LIS následující volbou: Definice metod – Seznam metod – u odpovídající metody vložení delta-checku pomocí klávesové zkratky „Alt+D“. Je-li u metody nastaven Delta-check, je vedle názvu metody příznak „D“.

Vhodnost nastavení hodnoty delta-checku je v pravidelných intervalech kontrolována a sledována.

Pozn.: pro aplikaci delta-checku jsou vhodné ty analyty, u nichž se nepředpokládají výrazné změny v čase a naopak méně vhodné jsou ty analyty, které mají výraznější intraindividuální variabilitu, nebo výraznější fluktuace v čase.

2.     Testování nastavených mezí (fyziologických, kritických a patologických)

Při uplatnění některého z těchto kritérií je testováno, zda se aktuální výsledek nachází uvnitř vybraných mezí. Pokud ano, výsledek projde v rámci automatizovaného výběru a je uvolněn. Výsledek, který překročil zvolené meze, je „zadržen“ a musí být uvolněn oprávněným pracovníkem, nebo je uvolněn pouze jako předběžný výsledek měření (podrobně viz bod B).

3.     Testování vyšetření (metody)

Na základě rozhodnutí odpovědného pracovníka, může být každý výsledek vybraného vyšetření (metody) zadržen a v rámci automatizovaného výběru tak vyloučen z automatického uvolnění. V tomto případě musí být výsledek daného vyšetření uvolněn oprávněným pracovníkem, nebo je uvolněn pouze jako předběžný výsledek měření (podrobně viz bod B).

4.     Testování oddělení

Jedním z dalších kritérií, které lze definovat v LIS pomocí funkce [QKON], je určení oddělení, na které budou výsledky požadovaných měření odcházet vždy jako předběžné. Tato funkce není standardně na ÚLD využita, avšak v případě potřeby lze nadefinovat do kritéria všechny žadatele (interní i externí – klávesy CTRL+F1), čímž dojde k odeslání všech výsledků pouze ve formě předběžných dat, které následně čekají na 2. stupeň kontroly (viz bod B.). Tímto krokem dojde k vyrušení ostatních předem nastavených kritérií (delta-check, výsledky mimo fyziologická rozmezí, výsledky v kritických a patologických intervalech, ale taktéž i výsledky vybraných metod, u nichž nemusí dojít k překročení jakýchkoliv varovných intervalů), a tím i k celkovému zrušení automatického odeslání výsledku jako definitivního po 1. stupni kontroly.

Výsledky s možnou interferencí vzorku

Je-li výsledek ovlivněn interferencí vzorku (např. lipémií, hemolýzou a ikterem) či je s výsledkem spojena jiná varovná zpráva vycházející společně s výsledkem z analyzátoru, jsou tyto výsledky měření řešeny již samotnou obsluhou analyzátoru a v 1. stupni kontroly. Tyto výsledky vyšetření již nespadají do kritérií pro lékařskou kontrolu.

Vypnutí automatizovaného výběru

Automatizovaný výběr lze v LIS okamžitě vypnout pomocí funkce [QPIS] - Nastavení parametrů systému tak, že je hodnota parametru „Zapnout lékařskou kontrolu?“ rovna „0“. Eliminovat automatizovaný výběr lze provést i volbou všech oddělení (viz bod 4) 

Značení výsledků automaticky uvolněných v rámci automatizovaným výběrem 

Výsledky, které byly automaticky uvolněny z LIS (nespadaly do kritérií pro lékařskou kontrolu), jsou identifikovatelné. Tato identifikace je možná při přezkoumání výsledku v LIS, její součástí je i datum a čas provedení výběru.

 

D. Vydání výsledků z laboratoře

Standardně jsou v laboratoři uplatňovány dva způsoby vydání výsledků:

-          on-line převod do NIS - výsledky vyšetření pro interní žadatele z FNO

-          tisk výsledkové zprávy - výsledky vyšetření pro část interních žadatelů z FNO a pro všechny externí žadatele (mimo FNO).

 

On-line převod výsledků do NIS.

Provede se automaticky v rámci realizace druhého stupně kontroly výsledků (viz výše). Takto převedené výsledky jsou ihned k dispozici na požadujících stanicích FNO.

 

Tisk výsledkových zpráv.

Tisk výsledkových zpráv se realizuje v LIS spuštěním funkce [HTIS] – Hromadný tisk výsledků. Takto vytištěné zprávy obsahují zpravidla výsledky kompletně realizovaných požadavků žadatelů o vyšetření, tedy všech vyšetření realizovaných na OKB a OKH.

Podle potřeby je možno vytisknout výsledky pro libovolné jednotlivé žádanky i s nekompletně realizovanými požadavky. Tisk v LIS pomocí funkce [SZAD] po výběru odpovídající žádanky a volbou klávesy F5-Tisk.

 

Hromadný tisk výsledků se provádí denně ráno, kdy se tisknou realizované požadavky externích žadatelů či výsledky vybraných metod předem stanovených klinik FNO (podle nastavení v QODD u konkrétní stanice). Tisk provádí pracovníci Centrálního příjmu biologického materiálu.

Všechny vytištěné sestavy jsou předány administrativnímu pracovníkovi tohoto úseku Centrálního příjmu biologického materiálu k jejich odeslání poštou.

Konkrétní postup tisku výsledků a nastavení parametrů [HTIS], včetně následujících operací „Sestavení knihy“ a „Archivace žádanek“, kterými je postup obvykle ukončen, je uveden v příloze této pracovní instrukce.

 

E. Telefonické vydávání výsledků

1.       Telefonicky se hlásí výsledky překračující kritické meze a to vždy ordinujícímu lékaři nebo sestře příslušné stanice. Klinický pracovník přijímající hlášení musí nahlášené informace zopakovat.

2.       Postup v LIS:

-          v seznamu žádanek [SZAD] v aktuální žádance vložit metodu pro hlášení kritické hodnoty KHx

-          do výsledku metody KHx vložit text, která vyšetření byla hlášena a kdo hlášení převzal

-          metodu KHx potvrdit stiskem klávesy F8-Podpis

3.       Hlášení výsledků mohou provádět a za správnost hlášených údajů jsou odpovědni pracovníci uvedeni v Seznamu oprávnění pracovníků s kompetencí pro „I. stupeň kontroly“.

 

F. Jiné způsoby vydávaní výsledků

1.       Obecně se výsledky nesdělují pacientům nebo jejich rodinným příslušníkům, zaměstnavatelům pacienta či dalším osobám.

2.       Výjimku tvoří telefonické hlášení výsledků stanovení koncentrace glukózy ve vzorcích krve pacientům s diabetes mellitus nebo rodičům diabetických dětí a dále pacientům monitorovaným v rámci antikoagulační léčby.

3.       Informativně lze telefonicky sdělit výsledky pouze zdravotnickému pracovníkovi ze zařízení, odkud byl požadavek na vyšetření do laboratoře zaslán. Volající musí uvést své jméno a jednoznačnou identifikaci pacienta a specifikaci požadavku.

4.       Výsledky vydávané pacientovi osobně:

-          Výsledky lze vydat pacientovi osobně, pokud se prokáže průkazem totožnosti (občanský průkaz, cestovní doklad).

-          Výsledky lze vydat jiné osobě (manžel, druh, u seniorů jejich děti, atd.). Tato osoba se prokáže plnou mocí podepsanou pacientem a průkazem totožnosti.

-          Výsledky nezletilých pacientů (do 18 let) lze vydat zákonným zástupcům (rodičům) proti průkazu totožnosti rodiče (dítě je v tomto průkazu totožnosti rodiče uvedeno), nebo rodnému listu dítěte.

-          Postup pro tisk výsledků předávaných pacientovi osobě viz příloha č. 5

5.       Samoplátcům se výsledky vydávají ve formě tištěného výsledkového listu po prokázání totožnosti samoplátce a po předložení dokladu o zaplacení ceny za vyšetření.

6.       Výsledky infekční sérologie lze vydat i Krajské hygienické stanici v Ostravě.

Orgánům činným v trestním řízení (policie, soudy) se výsledky nebo nálezy poskytují pouze na základě písemné žádosti, kterou statutární zástupce FNO předá jako nařízení přednostovi ÚLD. V tomto případě se výsledky nebo nálezy poskytují v písemné formě prostřednictvím statutárního zástupce.

 

G. Nevalidní výsledky měření

Pokud nelze získat validní výsledek měření (např. s ohledem na specifické vlastnosti dodaného vzorku, zjištěné až po jeho přijetí do laboratoře), je místo výsledku měření uveden některý z předdefinovaných textů (např. „sraženo“, „slabá hem.“ apod.). Použije-li se text „koment.“ je upřesnění důvodu nevydání výsledku uvedeno v metodě KOMENT, která je do žádanky vložena mezi požadované metody (č. metody KOMENT – 450).

 

H. Opravy chybně vydaných výsledků

V případě zjištění chybně vydaného výsledku/výsledků pracovník, který tuto skutečnost zjistil, ihned informuje vedoucího nebo VŠ pracovníka příslušného úseku tak, aby se zajistila co nejrychlejší náprava a minimalizovaly se nepříznivé důsledky pro pacienta. V souladu se Směrnicí pro řízení neshod, se volí konkrétní postup popsaný v pracovní instrukci Řešení neshodných výsledků.

 

I. Interpretace a konzultace laboratorních výsledků

Interpretace výsledků laboratorního vyšetření je součástí postanalytické fáze. Lze ji provést:

-          písemně v komentáři k výsledku laboratorního vyšetření,

-          telefonicky přímou konzultací s ošetřujícím lékařem,

-          podle potřeby přímo u lůžka nemocného.

Interpretovat výsledky laboratorních vyšetření jsou kompetentní lékaři jednotlivých oddělení ÚLD.

 

Konzultace k laboratorním vyšetřením - z analytického hlediska - jsou oprávněni poskytovat jiní vysokoškolští pracovníci na odděleních a to podle svého popisu pracovního místa nebo v rozsahu jim svěřeného úseku laboratorního provozu.

 

Kompetence pracovníků interpretovat nebo konzultovat výsledky laboratorních vyšetření jsou evidovány v Seznamu oprávnění pracovníků. 

 

J. Související dokumenty

SE-ÚLD-01

Seznam oprávnění pracovníků

S-ULD-07

Směrnice pro řízení neshod

PI-ÚLD-087

Řešení neshodných výsledků

PI-F-001

Průchod vzorků na OKF

PI-F-005

Laboratorní informační systém FARMAKOLOGIE

PI-OKB-219

Smluvní laboratoř SZÚ Praha

PI-OKB-235

Vyšetření dárce pro tkáňové zařízení

PI-ÚLD-032

Evidence požadavků v LIS

PSJ-04-02

Nakládání s dokumenty ve FN Ostrava


Příloha č. 1: Schéma průběhu kontroly výsledků

 

schéma kontroly


Příloha č. 2: Hromadný tisk výsledků interních žadatelů

 

1.         V LIS nastavit pracoviště 815

-          v základním menu klávesa F6 – Pracoviště

-          z nabídky vybrat 815 a potvrdit ENTER

 

2.         Spuštění hromadného tisku výsledků

-          funkce [HTIS] nebo z menu Tisk výsledků měření -> Hromadný tisk výsledků na žádanky 

-          nastavení parametrů pro tisk podle vzoru:

 

 

-          spustit tisk stlačením klávesy ENTER po zvýraznění volby spuštění tisku

-          potvrdit dotaz zda se povoluje tisk i vytištěných žádanek

-          při zobrazení nabídky na výběr oddělení je potřeba vybrat z nabídky oddělení uvedené v tabulce:

 

Zkratka

GYAA

GYAF

GYAM

GYLB

RPAA

RPAB

RPAC

RPLA

RPLC

RPLD

RPLI

CHAE

 

-          potvrdit ukončení výběru klávesou F10

-          dojde k vytvoření tiskové sestavy - červené informativní okno „TISKNE SE“

3.         Zrušení definovaného pracoviště  -  v menu stlačit klávesu F6 a vybrat „Neurčeno“


Příloha č. 3: Hromadný tisk výsledků, knihování a archivace výsledků

A. Hromadný tisk výsledků externích žadatelů

Spuštění hromadného tisku výsledků příkazem [HTIS] bez nastavení filtru a pracoviště:

-          mnemokód [HTIS] nebo z menu Tisk výsledků měření → Hromadný tisk výsledků na žádanky

-          nastavení parametrů pro tisk podle vzoru:

-          spustit tisk stlačením klávesy ENTER po zvýraznění volby spuštění tisku

-          dojde k vytvoření tiskové sestavy - červené informativní okno „TISKNE SE“

B. Sestavení knihy

V LIS sestavit knihu příkazem [KNIH] (Tisk výsledků měření → Tisk knihy). Nastavení parametrů funkce:

-          Tisk knihy (spuštění) potvrdit klávesou Enter.

-          V základním menu LIS zvolit mnemokód [QSAT].

-          Zvolit řádek s aktuálním datem tisku knihy.

-          Uložit knihu příkazem F9.

-          Pro uložení zadat cestu a název souboru (příklad v obecném tvaru: d:/knihy/krrmmdd.txt).

C. Archivace žádanek

-          Z menu LIS zadat mnemokód [ARCH] (Archiv → Archivace žádanek).

-          Dotaz „Provádění akce bude trvat delší dobu. Chcete přesto pokračovat?“ potvrdit volbou Ano.

-          V následující zobrazené tabulce najet na řádek ARCHIVACE (spuštění) a potvrdit klávesou Enter.


Příloha č. 4: Hromadný tisk výsledků z vyšetření dárců pro tkáňové zařízení

1.     Výsledky sérologických vyšetření dárců pro tkáňová zařízení jsou automaticky tištěny v rámci hromadného tisku výsledků a poté odeslány žadatelům (odpovídající stanice mají v číselníku odesílatelů v LIS [QODD] nastavený parametr pro tisk výsledků v rámci hromadného tisku).

2.     Na konci kalendářního měsíce jsou k odděleně uloženým žádankám na vyšetření dárců, před jejich uloženími do příruční spisovny, vytištěny kopie výsledkových zpráv a spolu s žádankami jsou dále odděleně archivovány. Za přiřazení výsledkové zprávy k žádance zodpovídají pracovníci Centrálního příjmu ÚLD.

3.     Další archivace žádanek (společně s kopiemi výsledkových zpráv) se provádí v souladu s PSJ-04-02 Nakládání s dokumenty ve FN Ostrava.

 


Příloha č. 5 - Vyšetření a kritéria Lékařské kontroly

 

 

Δ-check

Oddělení

Metoda

Meze

Mimo fyziologické

Mimo varovné

Mimo kritické

Mimo patologické

<  >

*<  >*

!<  >!

<<  >>

AAT

Mg-S

TZHELA

AGR

KRVD

ACLAG

ALB-S

Není na ÚLD využito

ALB-S

ALB-S

Na-S

TZHELB

AGRADP

MPADP

ACLAG-P

ALBU

ALT

ALP

Osm-S

TZHEAA

AGRARA

MPASPI

ACLAM

ALB

AMS

ALT

P-S

TZHELI

AGREPI

MPTRAP

ACLAM-P

ALP

CK

AMS

pH

TZRDAA

AGRISL

PAI1

B2GP-G

ALT

Cl-S

AST

pH/ART

AGRKOL

PAI1AG

B2GP-M

AMON

CRP

CHE

pH/BUL

AGRPG

PC

B2GPG_P

AMS

Glu

CHOL

pH/V

AGRRIS

PFAA

B2GPM_P

ASLO

IL-6

CK

pH/PUP

APCR

PFAE

FT3

AST

K-S

CK-MB

pCO2

APTTLK

PFAY

FT4

AU/KU

KREA-S

Cl-S

PCO2/A

APTTLR

PLG

HBA1C

CHOL

Na-S

CRP

pCO2/BU

APTTLS

PNP

IL-6

CK

Osm-S

Cu-S

pCO2/V

APTTLT

PSV

TSH

D-Bi

P-S

D-Bi

pCO2/P

DRVVTK

R-L

 

Glu

pH/V

Fe-S

pO2

DRVVTR

RICO

 

Gly

pH/PUP

RERR

pO2/AR

DRVVTS

RICOE

 

GMT

pCO2

FT3

pO2/BU

EF

SAGR

 

IgE

PCO2/A

FT4

pO2/V

EGT

VN-P2Y

 

Krea-s

pCO2/BU

TSH

pO2/P

F8CH

VNASPI

 

LAC

pCO2/V

Glu

PROBNP

FII

VNP2Y

 

LIP

pCO2/P

GMT

RMY

FIX

VWFAG

 

LD

pO2

HDL

RTI

FV

SPEK

 

PROBNP

pO2/AR

IgA

TAG

FVII

ASLO

 

T-Bil

pO2/BU

IgG

T-Ca

FVIII

AHAV

 

TAG

pO2/V

IgM

TP-S

FVIIIA

AHAVM

 

TNT

pO2/P

K-S

T-Bil

FX

AHBC

 

TP-S

PCT

KREA-S

TRF

FXI

AHBCM

 

TP-U

RMY

LAC

UA-S

FXII

AHBE

 

TPU

RTI

LD

UREA-S

FXIII

AHBS

 

TPU/KU

T-Bil

LDL-CH

Zn-S

HIT-E

AHCV

 

UA-S

T-Ca

LIP

 

HITAGR

AHIV

 

UREA-S

UREA-S

 

 

 

HITPF4

ATRPA

 

 

 

 

 

 

IFVIII

HBE

 

 

 

 

 

 

KCT

HBS

 

 

 

 

 

 

KCTS

 

 

 

 

Pozn. 1: aktuální hodnoty nastavení delta-checku a jednotlivých mezí jsou uvedeny v LIS.

Pozn. 2: tabulka „Vyšetření a kritéria Lékařské kontroly“ je revidována společně s tímto dokumentem.

Pozn. 3: ÚLD má stanoveny Kritické intervaly pro parametry uvedené v tabulce dostupné v LP. Získané výsledky měření, které neleží uvnitř těchto intervalů, jsou pracovníky ÚLD bezprostředně telefonicky hlášeny na pracoviště odkud bylo vyšetření požadováno, a to bez ohledu na to, zda se jednalo o vyšetření statimové nebo rutinní. Kritické intervaly (kritické meze) jsou v LIS označeny jako meze patologické!!! V LIS meze s označením kritické nejsou využívány.

 

Pozn. 4: dle přílohy č. 5 do lékařské kontroly spadají výsledky v případě, že:

-          se jedná o výsledky vyšetření z vybraných oddělení (sérologické vyšetření pro tkáňové zařízení - Laboratorní vyšetření dárce pro posouzení jeho zdravotní způsobilosti pro tkáňové zařízení)

-          výsledný delta-check překročí povolenou hodnotu u vybraných metod (viz první sloupec přílohy č.5)

-          jedná se o vyšetření, které není nikdy automaticky uvolněno (viz třetí sloupec přílohy č.5);

-          dojde k překročení zvolených mezí u vybraných metod (fyziologických, varovných nebo patologických - viz čtvrtý sloupec přílohy č.5);

 

Pozn. 5: všechny akreditované metody na OKB jsou kontrolovány minimálně jedním kritériem pro lékařskou kontrolu (delta-check, kontrola výsledků ležících mimo meze fyziologické, varovné nebo patologické) nebo jsou pro lékařskou kontrolu zadrženy vždy.

 


Příloha č. 6 - Postup pro tisk výsledků předávaných pacientovi osobně

 

Při tisku výsledků, předávaných pacientovi osobně, postupujte dle následujících instrukcí:

-       Vyhledejte výsledek v LIS: aktuální seznam [SZAD], archív [PARP, PARD]

-       Po vyhledání konkrétní žádanky v seznamu žádanek (či v archívu) zvolte F5 „TISK“

-       V nabídce pro „Stav metod“ zvolte „Jen zkontrolované“

 

 

POZOR!!! Je-li v žádance zobrazeno u výsledku kterékoliv metody Zk! označující výsledek, který ještě neprošel lékařskou kontrolou, nemůže být vytištěn a předán pacientovi!!!

 

Tisknete-li výsledek z aktuálního seznamu od EXTERNÍHO ŽADATELE (ne z archivu), postupujte dle jednoho z níže uvedeného postupu:

1.         Výsledek vytiskněte pro pacienta standardně dle výše uvedeného postupu. Dále musí být výsledek vytištěn i podruhé pro externího požadujícího lékaře (výsledek se již netiskne v hromadném tisku). Existují dvě možnosti pro druhotný tisk výsledku:

·         Proveďte kopii vytištěného výsledku pro pacienta

·         Zvolte u žádanky opět klávesu F5 a v nabídce pro „Stav metod“ vyberte „Vytištěné a výše“

Výsledek pro lékaře předejte administrativnímu pracovníkovi ÚLD zajišťující odesílání výsledků externím žadatelům.

 

2.         Při tisku výsledků pro pacienta zvolte v nabídce pro Stav metod „Změřené a výše“ přičemž se po tisku nezmění jeho stav na „vyt“ a tím bude tento výsledek vytištěn pro lékaře v hromadném tisku výsledků.

 

Po vytištění výsledků musí být do žádanky vložena metoda „TISK“ značící vytištění a předání konkrétního výsledku pacientovi.

 

Tisknete-li výsledek z archívu, musí být žádanka v první řadě rearchivována a až následně může být vložena metoda „TISK“

 

×
PředchozíDalší
Načítání