Laboratorní příručka

OBSAH

1. Definice

2. Použité zkratky

3. Účel a rozsah působnosti dokumentu

    3.1    Účel

    3.2    Rozsah působnosti

    3.3    Bezpečnostní hledisko

    3.4    Definice požadavku na vyšetření v laboratoři

4. Odpovědnosti a pravomoci

    4.1    Pracovníci zajišťující příjem materiálu

    4.2    VŠ úseku příjmu biologického materiálu

5. Postup

   5.1    Doprava vzorků do laboratoře

   5.2    Kontrola podmínek transportu a skladování vzorků před dodáním do laboratoře

   5.3    Kontrola neporušenosti vzorků

   5.4    Kontrola údajů

    5.5    Číslování a evidence vzorků

    5.6    Identifikace vzorků

   5.7    Preanalytické zpracování vzorků

   5.8    Řešení problematických vzorků (žádanek, průvodek)

   5.9    Dodatečné požadavky na vyšetření

   5.10  Požadavky pro studie

   5.11  Externě požadovaná vyšetření

6. Související dokumentace

7. Související formuláře a evidenční knihy

1. DEFINICE

1.1 Příjem materiálu

Příjem biologického materiálu je dílčím procesem, kterým začíná hlavní proces vyšetření vzorků v laboratoři.

Příjmem se rozumí především:

-        převzetí biologického materiálu spolu s převzetím požadavků na vyšetření;

-        přezkoumání požadavků a kontrola neporušení a kompletnosti dodaného materiálu;

-        evidence požadavků v LIS včetně označení primárních vzorků a průvodek vygenerovaným evidenčním číslem;

-        preanalytické zpracování vzorků (centrifugace a alikvotace vzorků, příprava sekundárních vzorků).

Příjem je realizován na Úseku příjmu biologického materiálu ÚLM. Na úseku příjmu biologického materiálu jsou přebírány také vzorky určené k vyšetření externími subjekty a vzorky pro zpracovávané v rámci různých studií a výzkumných projektů.

Příjem požadavků na vyšetření PCR SARS CoV-2 je realizován mimo standardní dvě stanice Úseku příjmu biologického materiálu.

 

1.2 Požadavek na vyšetření

Požadavkem na vyšetření se rozumí specifikace vyšetření provedená formou uvedení/vyplnění potřebných údajů a požadovaných vyšetření na:

-        individuální nebo hromadné průvodce tištěné v NIS, provázené elektronickou žádankou určenou k on-line přenosu dat z NIS do LIS;

-        formulářích vlastních žádanek ÚLM, připravených pro určité typy vyšetření;

-        žádankách na vyšetření jiných ZZ;

-        libovolném tištěném dokumentu, obsahujícím potřebné informace k provedení vyšetření.

Požadavek na vyšetření musí být do laboratoře dodán společně s odpovídajícím vzorkem biologického materiálu, zejména: krev, plazma, sérum, likvor, moč, stolice, pot, sputum, mateřské mléko, vzorky tkání a jiné vzorky (konkrementy, punktáty), vzorky jiných blíže nespecifikovaných tělních tekutin, nebo veterinární vzorky.

Z hlediska rychlosti provedení vyšetření jsou v ÚLM rozlišovány požadavky na vyšetření rutinní, statimová a vyšetření z vitální indikace. Vyšetření z vitální indikace musí být provedena okamžitě a bez odkladu, statimové požadavky jsou zpracovávány v každém z procesů laboratorní fáze přednostně s cílem vydání výsledků do stanovené doby od zaevidování požadavku v laboratoři.

2. POUŽITÉ ZKRATKY

FNO

Fakultní nemocnice Ostrava

IK

Indikátor kvality

LIS

Laboratorní informační systém

MKN

Mezinárodní klasifikace nemocí

NIS

Nemocniční informační systém

OKB

Oddělení klinické biochemie

OKF

Oddělení klinické farmakologie

OKH

Oddělení klinické hematologie

PI

Pracovní instrukce

PS

Pohotovostní služba

SVLS

Společné vyšetřovací a léčebné složky

ÚLM

Ústav laboratorní diagnostiky

ÚPM

Úsek příjmu biologického matriálu ÚLM

Zdravotní ústav

ZZ

IKIS

zdravotnické zařízení

Integrovaný klinický informační systém

3. ÚČEL A ROZSAH PŮSOBNOSTI DOKUMENTU

3.1 Účel

Tento dokument popisuje postupy uplatňované v procesu příjmu biologického materiálu do laboratoře a jeho prvotního zpracování před provedením vlastního laboratorního vyšetření.

3.2 Rozsah působnosti

Směrnice je závazná pro všechny pracovníky provádějící příjem vzorků.

3.3 Bezpečnostní hledisko

Přijímaný biologický materiál je považován za potenciálně infekční a při manipulaci s ním používají pracovníci odpovídající ochranné pomůcky. Zároveň při rozdělování žádanek kontrolují, zda obsahují informaci o vysoké infekčnosti (např. HIV+, HbSAg+). V případě vysoce infekčního materiálu zajistí vybraný pracovník zvláštní průchod vzorku laboratoří. Podrobně viz Hygienicko-epidemiologický řád a pracovní instrukce Manipulace s biologickým materiálem a Evidence požadavků v LIS.

4. ODPOVĚDNOSTI A PRAVOMOCI

Vedení ÚLM garantuje zajištění potřebné interní dokumentace pro chod ÚPM a připravuje a zpřístupňuje informace týkající se správného odběru biologického materiálu a preanalytického zacházení s odebranými primárními vzorky (viz Laboratorní příručka ÚLM a různé pokyny pro oddělení/pacienty).

ÚPM je organizačně začleněn pod přímou kompetenci přednosty ÚLM. Za činnost úseku zodpovídá VŠ pracovník pověřený jeho vedením, za personální obsazení úseku vedoucí laborantka ÚLM.

Telefonní kontakt na ÚPM je: 59 737 4128, 59 737 4494.

4.1. Pracovníci zajišťující příjem biologického materiálu

Činnosti na ÚPM vykonávají v běžné pracovní době kmenoví pracovníci úseku, v době PS zajišťují příjem sloužící pracovníci z oddělení OKB a OKH.

Činnosti vykonávané na ÚPM:

-        přebírání požadavků na vyšetření společně s odpovídajícím biologickým materiálem;

-        kontrola jeho kompletnosti a správného označení;

-        evidence požadavků v LIS včetně kontroly dodržení časového intervalu pro stabilitu parametrů);

-        označení primárních vzorků štítky s čárovými kódy;

-        zajištění zvláštního průchodu vzorků laboratoří, jedná-li se o vysoce infekční materiál nebo vzorky z vitální indikace;

-        preanalytické zpracování vzorků a jejich předání k dalšímu zpracování.

Příprava vzorků k jejich distribuci na analytická pracoviště oddělení ÚLM představuje především:

-        pro OKB – centrifugace (pouze v určitých případech), uložení vzorků do vstupních stojánků preanalytického modulu Aptio Automation, manuální příprava sekundárních vzorků k analýze, předání vybraných vzorků na jednotlivé úseky;

-        pro OKH – uložení vzorků do stojánků příp. donáška vybraných vzorků na jednotlivé úseky;

-        pro OKF – centrifugace (pouze v určitých případech), uložení vzorků do vstupních stojánků preanalytického modulu Aptio Automation, uložení dodaných vzorků a průvodek na vyčleněné místo k předání na OKF.

Práce na úseku má kolektivní charakter. Přítomnost konkrétních pracovníků na ÚPM v rámci pracovní směny i během PS je evidována denně ve formuláři „Denní přítomnost pracovníků na příjmu“.

S ohledem na množství přijímaného biologického materiálu během pracovní směny jsou některé činnosti na tomto úseku vykonávány více pracovníky s obtížnou identifikací přiřazení pracovníka k operaci, vztahující se ke konkrétnímu vzorku (např. centrifugace). U operací s největší možností vzniku chyb je zajištěna jmenovitá identifikace pracovníka následujícím způsobem:

-        přejímka materiálu, kontrola kompletnosti dodávky a vyplnění potřebných údajů - označením papírové průvodky pomocí elektronického razítka (datum, čas a příjmení);

-        evidování požadavků v LIS – uložením informace jako součástí dat evidovaných s žádankou („Historie žádanky“), díky autorizovanému přihlášení pracovníka do LIS pomocí osobního hesla,;

-        označování primárních zkumavek štítky – zápisem do F-ÚLM-159.02 Identifikace pracovníka – štítky s uvedením rozsahu zpracované číselné řady štítků. Pracovník provádějící evidenci požadavků na vyšetření PCR SARS-CoV-2 v LIS, zabezpečuje rovnou označení zkumavek identifikačními LIS štítky (není zde využit formulář F-ÚLM-159.02 Identifikace pracovníka – štítky)

Doba mezi převzetím vzorku s označením papírové průvodky elektronickým razítkem a evidencí požadavku v LIS není systematicky evidována, ale je periodicky sledována a vyhodnocována jako IK č. 3.

Během pohotovostní služby na ÚLM, kdy jsou na pracovišti přítomni pouze sloužící pracovníci, odpovídá za přejímku materiálu, kontrolu kompletnosti dodávky a označení primárních zkumavek štítky vždy pracovník, který eviduje požadavek v LIS (přihlášení uživatele v LIS). V tomto případě nemusí být proveden záznam o přezkoumání na papírové pomocí elektronického razítka a ani zápis pracovníka lepícího štítky do F-ÚLM-159.02 Identifikace pracovníka – štítky.   

4.2. VŠ úseku příjmu biologického materiálu

V kompetenci tohoto pracovníka je zejména:

-         seznámení pracovníků s tímto dokumentem a jeho dodržování;

-         kontrola zajištění podmínek při transportu vzorků do laboratoře;

-         kontrola zajištění podmínek při transportu vzorků odesílaných z ÚLM do externích pracovišť;

-         zajištění potřebné dokumentace a implementace všech speciálních pokynů týkajících se správného odběru a preanalytického zacházení s primárními vzorky;

-         řešení nestandardních situací a řízení neshod souvisejících s příjmem vzorků.

5. POSTUP

5.1 Doprava vzorků do laboratoře

Vzorky jsou na ÚPM dodávány:

-         potrubní poštou v rámci FNO (z klinických pracovišť FNO s přístupem k PP);

-         pracovníkem příjmu (z Odběrového centra Interní kliniky FNO, vzorky vyzvedává ve vhodných intervalech);

-         pracovníkem požadujícího klinického pracoviště FNO (z klinických pracovišť FNO bez přístupu k PP);

-         řidičem zajišťujícím transport a předání vzorku z pracovišť mimo FNO;

-         pacienty nebo příbuznými pacientů (na vyžádání lékaře lékařem), nebo samoplátci;

-         majiteli zvířat (vzorky pro veterinární vyšetření);

-         poštou.

Všechny vzorky musí být do laboratoře dodávány ve vhodném transportním obalu. Veškerý materiál k vyšetření musí být označen a doprovázen tištěnou průvodkou nebo žádankou, s vyplněnými potřebnými údaji (viz bod 5.4.1).

ÚLM nenese přímou odpovědnost za dodržování preanalytických podmínek odběru, skladování a transportu materiálu do laboratoře. Tyto podmínky jsou specifikovány v Laboratorní příručce ÚLM. V případě, kdy pracovníci ÚPM zjistí nedodržení těchto podmínek, může být požadavek na vyšetření přijat s upozorněním na porušení podmínek, nebo realizace požadavku může být pracovníky ÚPM odmítnuta (viz bod 5.7.2).

5.2 Kontrola podmínek transportu a skladování vzorků před dodáním do laboratoře.

5.2.1 Kontrola podmínek transportu biologického materiálu do laboratoří ÚLM

Podmínky transportu biologického materiálu do laboratoří ÚLM od pravidelně dodávajících subjektů jsou kontrolovány při každé přejímce vzorků a zaznamenávány do F-ÚLM-165.01 Kontrola transportních podmínek_externí zařízení a F-ÚLM-166.01 Kontrola transportních podmínek ostatní externí zařízení

5.2.2 Kontrola podmínek skladování biologického materiálu ve FNO před dodáním do laboratoří ÚLM

Vzorky biologického materiálu z jednotlivých klinických pracovišť FNO jsou na ÚPM dodávány, až na výjimky, převážně prostřednictvím potrubní pošty, v menší míře pak donáškou přímo z pracoviště (viz bod 5.1). Dodržování preanalytických podmínek před dodáním na ÚPM zajišťuje požadující oddělení, ÚLM provádí namátkovou kontrolu v rámci svého programu interních auditů.

5.3 Kontrola neporušenosti vzorků

Pracovníci při přejímce vzorků kontrolují neporušenost obalu (vylití vzorku, potřísnění apod.). Kontaminace materiálu (zkumavky, průvodky, žádanky), nebo jiné poškození vzorku, je důvodem pro odmítnutí vzorku a řeší se zaevidováním elektronické žádanky v LIS a zápisem prostřednictvím metody „Odmítnuto“ nebo pomocí kolize žádanky (způsob zápisu podrobně viz PI.ÚLM-032 Evidence požadavků v LIS).

5.4 Kontrola údajů

Prvotní kontrolu údajů (označení vzorku, dodání žádanky, dodržení preanalytických podmínek) provádí pracovník přejímající materiál, který tuto kontrolu potvrdí na žádance prostřednictvím elektronického razítka (viz. Elektronické razítko na ÚPM ÚLM). Seřazené vzorky i se žádankami předá pracovníkovi, který zkontroluje úplnost údajů a způsobilost laboratoře k provedení požadovaných vyšetření (viz bod 5.3.1). Zaevidováním žádanky v LIS (ručně nebo on line převedením žádanky z NIS) potvrdí, že vzorek byl jednoznačně identifikován. Jednotlivé údaje jsou v LIS zpětně dohledatelné (např. datum a čas přijetí, jméno přijímajícího pracovníka).

Jednotlivé kolize žádanek a jejich řešení je popsán v PI.ÚLM-032 Evidence požadavků v LIS

5.4.1 Žádanka, průvodka

Vzorek musí být do laboratoře dodán s papírovou nebo elektronickou žádankou. V případě elektronické žádanky (interní žadatelé z FNO) musí být materiál do laboratoře provázen papírovou průvodkou, která obsahuje základní identifikační údaje ze žádanky a je tištěna na odesílajícím pracovišti FNO. Papírová žádanka musí obsahovat specifikaci požadavků na vyšetření, a základní informace pro potřebu laboratoře i náležitosti požadované zdravotními pojišťovnami.

Pro externí ZZ jsou k dispozici žádanky na vyšetření připravené jednotlivými odděleními ÚLM. Žádanky jsou ke stažení z internetových stránek FNO (stránky jednotlivých oddělení nebo elektronická verze Laboratorní příručky ÚLM).

Na žádance musí být uvedeno:

-         jméno a příjmení pacienta

-         číslo pojištěnce (neshoduje-li se s rodným číslem)

-         rodné číslo pacienta, nebo datum narození (novorozenci, cizinci). V případě, že není totožnost pacienta známá, jiný způsob identifikace.

-         pohlaví pacienta (pokud není identifikovatelné z RČ)

-         kód zdravotní pojišťovny, event. informace o způsobu úhrady (samoplátce, faktura)

-         požadavek na rychlost provedení (rutina, statim)

-         jednoznačně definované parametry k vyšetření v plném znění (např. natrium v séru, aminokyseliny v moči, mikroskopické vyšetření likvoru, vyšetření okultního krvácení aj.) nebo ve formě běžně užívaných zkratek (např. ALT, AST, M+S aj.)

-         jednoznačná identifikace požadujícího subjektu

-         kódy diagnóz (základní + ostatní) – MKN 10, 4 znaky

-         datum a čas odběru, totožnost odebírajícího pracovníka (pokud je to nezbytné)

-         telefonické spojení na kliniku, oddělení nebo ZZ

-         razítko a podpis odesílajícího subjektu

Zvláštním případem jsou požadavky na vyšetření novorozenců, jejichž všechny povinné údaje v žádance nemusí být v době odběru známy. V těchto a podobných případech se žádanka zaeviduje do LIS a pověřený pracovník dodatečně zajišťuje doplnění chybějících údajů.

5.4.2 Kontrola data a času odběru biologického materiálu

Na ÚPM ÚLM je dle doporučení odborných společností kontrolován časový interval, dokdy je materiál doručen do laboratoře (kontrola data a času odběru v okamžiku příjmu materiálu). V případě, že je tento limit překročen, je ke konkrétnímu požadavku v LIS vložena kolize žádanky „čas odběru překročen“. Není-li čas odběru zaevidován na žádance, je v LIS u konkrétního požadavku zaškrtnuto políčko „čas odběru nezjištěn“. Tyto poznámky jsou zároveň sdělovány žadateli (elektronicky nebo v tištěné podobě ve výsledkové zprávě).

Správnost uvádění reálného data a času odběru biologického materiálu na žádankách pro ÚLM je prověřována na odděleních a klinikách FNO v rámci zákaznických interních auditů ÚLM.

5.4.3 Vzorek

Každý vzorek, odběrová zkumavka, nádobka či jiný obal musí být jednoznačně identifikován (např. příjmení, jméno, rodné číslo, jiný kód).

5.5 Číslování a evidence vzorků

Každý přijatý vzorek je evidován v LIS. Evidence žádanky v informačním systému se provádí ručně vložením údajů z papírové žádanky, nebo automaticky převedením údajů z elektronické žádanky vytvořené v IKIS do databáze LIS.

 

Každé elektronické žádance v LIS (zaevidovaný požadavek) je přiděleno čtyřmístné evidenční číslo. Toto číslo je generováno postupně v číselné řadě počínající od půlnoci každého dne od 1 v případě rutinních požadavků na vyšetření, nebo ve speciálních případech případně od jiného počátečního čísla. Zvláštní způsob číslování je nastaven v LIS pro určitý blok metod:

      Blok „H_Sternální punkce (HM)“ - pro evidenci požadavků na vyšetření kostní dřeně (sternálních punkcí) na OKH se používá zvláštní číselná řada počínající vždy od počátku roku, pokračující kontinuálně až do jeho konce.

      Blok „POCT“ - pro metody přiřazené v bloku POCT jsou elektronické žádanky v LIS generovány přímo na klinických odděleních FNO a exportovány automaticky do bloku POCT. Číslování těchto žádanek začíná každý den od čísla 1.

      Blok „M_COVID (MS)“ - pro evidenci . Číslování těchto žádanek začíná každý den od čísla 1.

 

Pro jednoznačnou identifikaci zaevidované žádanky v LIS je evidenční číslo doplněno datem evidence ve tvaru MM.DD. a dále dvouznakovou zkratkou bloku. Při režimu nastavení na pracovišti ÚPM jsou touto zkratkou písmena CP. Celá identifikace žádanky pak vypadá např.: 01.10.CP-0983.

5.6 Identifikace vzorků

Současně s evidencí požadavku v LIS jsou vytištěny štítky s čárovými kódy, kterými jsou neprodleně označeny všechny primární vzorky a papírová žádanka (průvodka) daného pacienta. Štítek obsahuje:

-         Jméno a příjmení,

-         Datum přijetí,

-         generované pořadové číslo z LIS,

-         Číslo čárového kódu ve tvaru RRMMDDXXXX (číslo vzorku) + specifikace vyšetření (např. 2105250678S0),

-         Informace o infekčnosti (je-li přítomná),

-         Typ materiálu

-         Požadavek na rychlost provedení analýza (rutina/statim), STATIM vzorky jsou označeny pořadovým číslem LIS v inverzní podobě (bílé číslo v černém poli).

-         Informace o skupině metod.

5.7 Preanalytické zpracování vzorků

Pracovníci přijímající biologický materiál rozdělí primární vzorky podle způsobu jejich preanalytického zpracování.

Vzorky pro OKB, které nevyžadují centrifugaci, jsou vytříděny a pravidelně přebírány pracovníky jednotlivých úseků ke zpracování. Ostatní vzorky pracovníci příjmu předají do vstupního modulu Aptio Automation. Vzorky, které jsou přijaty v nestandardní odběrové zkumavce, nebo to vyžaduje jejich preanalytika, jsou po centrifugaci přelity (přepipetovány) do náhradních zkumavek.

Vzorky pro OKH nejsou po označení a vytřídění na ÚPM dále zpracovávány a jsou pravidelně přebírány pracovníky jednotlivých úseků OKH ke zpracování.

Méně běžné nebo vzácné vzorky (likvor, preanalyticky nestabilní vzorky) jsou dodány na odpovídající analytický úsek přímo pracovníkem příjmu.

Z vybraných oddělení a ambulancí FNO jsou dodávány speciálně označené požadavky (červenou nálepkou) – tyto jsou na příjmu zpracovány přednostně a předány neprodleně pracovníkem příjmu obsluze preanalytického modulu Aptio Automation a na jednotlivé úseky OKH.

V případě vyšetření vzorku z vitální indikace musí být příjem vzorku i jeho analýza provedena okamžitě, bez odkladu.

Požadavky pro OKF (dodané vzorky a průvodky nebo žádanky) jsou po zaevidování v LIS ukládány na vyčleněné místo k předání na OKF. U požadavků, které jsou dodány v době PS, sloužící pracovníci zkontrolují úplnost (vzorek – žádanka) a uloží je do lednice. V případě nesrovnalostí přidají k těmto vzorkům vzkaz pro pracovníky OKF. Další zpracování vzorků (včetně způsobu jejich přejímky, evidence, uskladnění atd.) je popsáno v pracovní instrukci Průchod vzorku na OKF.

Materiál, který se z FNO přeposílá do laboratoří (ZÚ Ostrava), se skladuje v lednici na části pracoviště příjmu materiálu, vyhrazeného jako detašované pracoviště ZÚ Ostrava. Vzorky, které se nesmí chladit (hemokultury) zůstávají na stole pracovnice ZÚ a jsou odeslány nejbližším svozem.

Vzorky určené pro jiná oddělení (např. patologie, soudní lékařství apod.), které by donáška, příp. jiný pracovník FNO (sanitář, sestra) chtěla zanechat na příjmu ÚLM nejsou na ÚLM přijímány.

5.8 Řešení problematických vzorků (žádanek, průvodek)

Nesoulad zjištěný při příjmu žádanky se vzorkem (chybějící nebo evidentně špatné údaje, rozdíly vedlejších údajů na žádance, průvodce a vzorku, nejasný požadavek na analýzu) řeší pracovník okamžitě při příjmu tak, aby nedošlo k poškození pacienta z prodlení, většinou telefonicky. Pokud není možné problém okamžitě vyřešit (nedostupnost požadujícího pracovníka apod.), je nekompletní požadavek (vzorek nebo průvodka) uložen na vyčleněné místo na příjmu tak, aby nebylo jeho dořešení opomenuto. Pokud se nepodaří problematický požadavek dořešit, je jeho realizace odmítnuta (viz bod 5.8.1).

Situace, vyplývající z nekvalitního odběru (hemolytický vzorek) nebo jiného důvodu (chylózní nebo ikterický vzorek, analytická interference), řeší odpovědný pracovník analytického úseku. V případě, že jsou takové primární vzorky přijaty, musí být v konečném nálezu popsána povaha problému a v indikovaných případech upozornění na opatrnost při interpretaci výsledků.

5.8.1 Odmítnutí vzorku 

Odmítnutí vzorku, na základě důvodů uvedených v bodě 5.8.2, oznámí tuto skutečnost ordinujícímu lékaři pověřený vedoucí pracovník příjmu (po konzultaci s laborantkou nebo VŠ pracovníkem odpovídajícího analytického úseku). Současně mu sdělí, z jakého důvodu byl požadavek na vyšetření odmítnut.

Pracovník zaeviduje tuto žádanku v LIS podle standardního postupu (vloží všechny potřebné, resp. dostupné údaje z papírové žádanky) a vloží metodu ODM – Odmítnuto. Do výsledku metody popíše důvod odmítnutí vzorku či vyšetření a koho o této skutečnosti informoval. Žádanku označí štítkem s čárovým kódem a založí mezi žádanky z daného dne. Odpovědný VŠ pracovník příjmu (popř. jiný pracovník ÚLM s oprávněním) potvrdí zvolený postup podpisem metody ODM v LIS.

V případě, že část požadavků uvedených na žádance se na ÚLM neprovádí, žádanka se zaeviduje do LIS, a kromě správně požadovaných metod se přidá i metoda ODM a do ní, jako její výsledek, se popíše, jaké vyšetření bylo požadováno, případně kdy a kam byl vzorek odeslán. Je-li odeslání vzorku v možnostech ÚLM, okopíruje se papírová žádanka a s částí potřebného materiálu se odešle na příslušné pracoviště. Odpovědný VŠ pracovník příjmu (popř. jiný pracovník ÚLM s oprávněním) potvrdí zvolený postup podpisem metody ODM v LIS.

Pokud neprovádí ÚLM žádné z požadovaných vyšetření, musí se opět žádanka zaevidovat do LIS a vložit pouze metodu ODM a u ní se opět popíše, jaké vyšetření je odmítnuto, případně kam byl vzorek odeslán (je-li v možnostech ÚLM). Okopírovaná žádanka s příslušným čárovým kódem se založí mezi žádanky z daného dne. Pověřený pracovník potvrdí metodu ODM svým podpisem.

Pozn: případ řešený odmítnutím vzorku na pohotovostní službě musí být následující pracovní den oznámen a potvrzen podpisem pracovníka stvrzujícího zvolený postup.

5.8.2 Důvody pro odmítnutí biologického materiálu a/nebo požadavkového listu

Odmítnout lze:

-         žádanku s biologickým materiálem, na které chybí nebo jsou nečitelné základní údaje pro styk se zdravotní pojišťovnou (číslo pojištěnce, příjmení a jméno, typ zdravotní pojišťovny, IČP odesílajícího pracoviště, základní diagnóza) a není možné je doplnit na základě dotazu u požadujícího lékaře nebo pacienta

-         požadavek (požadavky) na vyšetření, které laboratoře ÚLM neprovádějí ani nezajišťují

-         požadavek na doplnění vyšetření, pokud nesplňuje náležitosti specifikované v LP C-04 Ústní požadavky na vyšetření

-         žádanku nebo odběrovou nádobu znečištěnou biologickým materiálem

-         nádobu s biologickým materiálem, kde není způsob identifikace materiálu z hlediska nezaměnitelnosti dostatečný (za dostatečnou identifikaci materiálu se považuje splnění uvedených pokynů o nezbytné identifikaci biologického materiálu. LP D-01 Příjem žádanek a vzorků, LP C-02 Požadavkové listy (žádanky)

-         nádobu s biologickým materiálem, kde zjevně došlo k porušení doporučení o preanalytické fázi specifikovaných v Laboratorní příručce

-         neoznačenou nádobu s biologickým materiálem

-         biologický materiál bez žádanky (nejde-li o glykemický profil hospitalizovaného diabetika, kdy byla žádanka dodána s prvním vzorkem profilu).

 

Podrobně je tento proces, a jeho jednotlivé situace, popsán v PI-ÚLM-032 Evidence požadavků v LIS.

 

5.8.3 Preanalytické neshody - „Kolize žádanky“

Během příjmu požadavků na vyšetření je na ÚPM prováděna kontrola dodržení základních preanalytických podmínek, potřebných pro správné provedení požadovaných vyšetření. Při zjištění zásadního porušení těchto podmínek může být požadavek na vyšetření zcela nebo částečně odmítnut. Podrobně viz Směrnice pro příjem vzorků a pracovní instrukce Transport a skladování biologického materiálu.

Zjištěné neshody jsou ihned při evidenci požadavku v LIS řešeny připojením tzv. „Kolize žádanky“ k zaevidované elektronické žádance. K jedné žádance lze obecně připojit libovolný počet kolizí. Jedná se připojení některého ze standardizovaných textů, které dostatečným způsobem vypovídají o zjištěném nedostatku.

Nedostatky (kolize) mohou být zjištěny taktéž až na jakémkoliv analytickém úseku ÚLM. I v tomto případě je zapotřebí připojit k dané žádance odpovídající text.

Kolize se rovněž nemusí týkat celé žádanky, ale pouze její části (např. biochemických či hematologických parametrů zvlášť), proto jsou v nabídce, vedle typicky „příjmových“ kolizí, rovněž kolize rozdělené dle oddělení ÚLM.

Aktuálně používané texty jsou uvedeny v tabulce, která je Přílohou č. 1této pracovní instrukce.

Takto připojený text je součástí výsledkového listu, kde je uveden v jeho dolní části pod názvem Preanalytický problém, a rovněž je exportován při elektronickém přenosu výsledků na indikující oddělení.

Připojení kolize k žádance je lehce identifikovatelné jak v zobrazení Denního seznamu žádanek (pomocí zatržení ve sloupci „KZ“), tak také v zobrazení konkrétní žádanky (ve sloupci „NDK“ uvedením písmene „K“), nebo při zobrazení Kumulativního nálezu (pod písmenem „K“), odkud lze pravým tlačítkem myší zobrazit menu a následně pak zobrazit text kolize. Takto označená žádanka figuruje ve všech koncových blocích, které vzniknou rozpadem dané žádanky v centrálním příjmu.

V LIS lze generovat statistiku kolizí dle volitelných a nastavitelných parametrů

5.9 Dodatečné požadavky na vyšetření

Dodatečný požadavek na vyšetření lze přijmout písemně (požadavek připsán na žádance či průvodce), nebo telefonicky. Ne vždy je možné požadavek na vyšetření uskutečnit (nedostatek materiálu, stabilita vyšetřovaného parametru, preanalytické podmínky apod.). Tuto skutečnost je třeba vzít v úvahu a při příjmu dodělávky na ni upozornit (informovat požadujícího, že vyšetření nemusí být provedeno).

Pro realizaci požadavku na provedení dodatečného laboratorního vyšetření se volí některý z následujících způsobů (podrobný postup viz PI-ÚLM-032 Evidence požadavků v LIS):

5.9.1 Dodělávka k ještě nezaevidovanému požadavku – rozšíření požadavku na stanici

Dodatečně požadované vyšetření musí být minimálně dopsáno na papírové průvodce. Pokud není zadáno na stanici rovněž do elektronické žádanky v NIS, bude doplněno do LIS ručně po stáhnutí žádanky. V žádance není nutné doplňovat informaci o dodělávce.

5.9.2 Dodělávka k již zaevidovanému požadavku v LIS – požadováno z původní stanice

Dodatečně požadované vyšetření se doplní do existující žádanky v LIS a následně stiskem CTRL+2 nebo stiskem  je otevřeno okno doordinace požadavků, kde jsou zapsány doordinované metody, včetně lékaře, který požadavek dohlašoval.

 

Pozn.: V případě požadavku dodělávky diferenciálního rozpočtu leukocytů nebo retikulocytů na analyzátoru, kdy bylo původně požadováno vyšetření KO bez diferenciálního rozpočtu leukocytů, je třeba postupovat způsobem ad 5.9.3., i když je dodělávka požadována ze stejné stanice.

5.9.3 Dodělávka k již zaevidovanému požadavku v LIS – požadováno z jiné stanice než původní

Pokud je dodělávka vyšetření z již dodaného vzorku realizovaná na základě vystavení elektronické žádanky na stanici, žádanka se převede do LIS a do interního mema k žádance se vloží informace o identifikaci původního vzorku, z něhož bude dodatečné vyšetření realizováno.

Pokud není elektronická žádanka k dispozici, žádanka se zaeviduje do LIS ručně. Po vložení rodného čísla pacienta je třeba odpovědět na dotaz o doplnění existující žádanky volbou NE a poté zadat nový kód požadujícího pracoviště. Dodatečně požadované vyšetření se zadá do žádanky a do interního mema k žádance se vloží informace o identifikaci původního vzorku, z něhož bude dodatečné vyšetření realizováno a kdo žádal o vyšetření vzorku.

5.9 Požadavky pro studie

Na ÚLM jsou zpracovávány rovněž vzorky biologických materiálů, které jsou odebírány pro účely různých studií, realizovaných na jiných pracovištích FNO. Ne vždy je v rámci studie požadováno provedení nějakého vyšetření v ÚLM, někdy je dohodnuto pouze preanalytické zpracování dodaných vzorků příp. jejich uskladnění. Podrobně viz pracovní instrukce Studie na ÚLM.

5.10 Externě požadovaná vyšetření

Součástí úkonů prováděných na ÚPM ÚLM je taktéž evidence externě požadovaných laboratorních vyšetření. Kromě evidence těchto požadavků je zde prováděno preanalytické zpracování včetně zajištění transportu jednotlivých požadavků na laboratorní vyšetření v externím zařízení (blíže viz PI-ÚLM-213 Externě požadovaná vyšetření)

6. SOUVISEJÍCÍ DOKUMENTACE

PI-ÚLM-032

Evidence požadavků v LIS

PI-ÚLM-002

Manipulace s biologickým materiálem

PI-ÚLM-222

Elektronické razítko na ÚPM ÚLM

PI-ÚLM-056

Studie na ÚLM

PI-ÚLM-213

Externě požadovaná vyšetření

PI-ÚLM-003

Transport a skladování materiálu

LP-ÚLM

Laboratorní příručka

PI-F-01

Průchod vzorku na OKF

P-ÚLM-01

Transport vzorků potrubní poštou na ÚLM

7. SOUVISEJÍCÍ FORMULÁŘE A EVIDENČNÍ KNIHY

F-ÚLM-076

Denní přítomnost pracovníků na příjmu

F-ÚLM-030

Exterení vyš.-specifikace

F-ÚLM-031

Exterení vyš.-předávací protokol pro transport

F-ÚLM-032

Exterení vyš.-evidnence urgentních vyšetření

F-ÚLM-165

Kontrola transportních podmínek externí zařízení

F-ÚLM-166

Kontrola transportních podmínek ostatní externí zařízení

MTZ:361020

Předávací protokol externí laboratorní vyšetření

F-ÚLM-159

Identifikace pracovníka - štítky

           

 

×
PředchozíDalší
Načítání