Laboratorní příručka

VYHODNOCENÍ

Dotazník spokojenosti s činností ÚLM byl umístěn na intranet FNO, přičemž byla mezi jednotlivá oddělení a kliniky zaslána, prostřednictvím interní pošty, informace s prosbou o jejich vyplnění. Celkově bylo vyplněno a zpracováno 29 dotazníků z jednotlivých oddělení FN Ostrava.

 

Hodnocení otázek dotazníku:

1.       Jste spokojeni s komunikací laboratorních pracovníků s klinickými pracovišti?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

28

1

Počet odpovědí v %

97

3

 

2.       Jste spokojeni se způsobem hlášení kritických hodnot?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

29

0

Počet odpovědí v %

100

0

 

3.       Chtěli byste na Vašem oddělení zrušit hlášení výsledku kritické hodnoty některého vyšetření provedeného na ÚLM?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

2

27

Počet odpovědí v %

7

93

4.    Chtěli byste nějaký parametr navíc hlásit? Vypište jaký

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

1

28

Počet odpovědí v %

3

97

 

5.    Považujete prezentaci laboratorních výsledků v nemocničním informačním systému IKIS za uspokojivou?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

25

4

Počet odpovědí v %

86

14

 

 

6.       Je pro Vás srozumitelná a přehledná Laboratorní příručka ÚLM?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

27

2

Počet odpovědí v %

93

7

 

7.       Uvítali byste rozšíření obecných informací o vyšetřeních v Laboratorní příručce ÚLM?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

2

27

Počet odpovědí v %

7

93

 

8.       Máte připomínky k provozu pracoviště Centrálního sběru a evidence externě požadovaných vyšetření, které je součástí ÚLM?

Odpověď

Ano

Ne

Nevyužíváme

Počet odpovědí

2

16

11

Počet odpovědí v %

7

55

38

 

9.       Schází Vám ve spektru nabízených imunologických a alergologických metod nějaké vyšetření?

Odpověď

Ano

Ne

Nevyužíváme

Počet odpovědí

0

19

10

Počet odpovědí v %

0

66

34

 

10.   Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKB nějaké laboratorní vyšetření?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

1

28

Počet odpovědí v %

3

97

 

11.   Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKH nějaké laboratorní vyšetření?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

0

29

Počet odpovědí v %

0

100

 

12.   Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKF nějaké laboratorní vyšetření?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

0

29

Počet odpovědí v %

0

0

 

13.   Jste spokojeni s interpretací výsledků poskytovaných OKF?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

28

1

Počet odpovědí v %

97

3

 

14.   Schází Vám ve spektru nabízených služeb ÚMM nějaké laboratorní vyšetření?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

1

28

Počet odpovědí v %

3

97

 

15.   Vyhovuje Vám doba zpracování vzorků od příjmu materiálu do dodání výsledku? – (60 minut na zpracování požadavků v režimu statim a 4 hodiny na zpracování vzorků v režimu rutina pro OKB a 2 hodiny pro OKH, pro většinu rutinních stanovení)?

STATIM

Odpověď

Vyhovuje

Je dlouhá

Počet odpovědí

26

3

Počet odpovědí v %

90

10

RUTINA

Odpověď

Vyhovuje

Je dlouhá

Počet odpovědí

28

1

Počet odpovědí v %

97

3

 

16.   Jste spokojeni s realizací vyšetření POCT (automatické převádění výsledků do NIS-LIS, analyzátory ABR, CRP zadávání ID pacienta atd.)?

Odpověď

Ano

Ne

Nemáme POCT

Počet odpovědí

14

2

13

Počet odpovědí v %

48

7

45

 

17.   Jste spokojeni s realizací profesionálních glukometrů na Vašem oddělení?

Odpověď

Ano

Ne

Nemáme POCT

Počet odpovědí

18

3

8

Počet odpovědí v %

62

10

28

 

18.   Vyhovuje Vám současný stav informovanosti o změnách prováděných na ÚLM (nové referenční rozmezí, metody atd.)?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

28            

1

Počet odpovědí v %

97

3

 

19.   Jak se o oznámeních ÚLM, které obsahují novinky či změny na ÚLM, dozvídáte?

Odpověď

Emailem FNO

Telefonicky

Na poradách našeho oddělení

Od svého kolegy

Z laboratorní příručky

Jinak

Počet odpovědí

27

0

0

1

0

0

Počet odpovědí v %

93

0

0

3,5

0

3,5

Pozn.: mohlo být označeno více odpovědí

 

20.   Jakou formou byste se chtěli o novinkách ÚLM dozvídat?

Odpověď

Emailem FNO

Osobně

Na intranetu

Seminář pořádaný ÚLM

Jinak

Počet odpovědí

26

0

3

0

0

Počet odpovědí v %

90

0

10

0

0

Pozn.: mohlo být označeno více odpovědí

 

21.Víte, jaké požadavky na laboratorní vyšetření NESMÍ být zasílány prostřednictvím potrubní pošty?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

20

9

Počet odpovědí v %

69

31

 

22.   Víte, kde naleznete informace o doporučených podmínkách odběru pro Vámi požadovaná vyšetření, nebo o stabilitě vyšetřovaných parametrů?

Odpověď

Ano

Ne

Počet odpovědí

23

6

Počet odpovědí v %

79

21

 

23.   Závěrečné hodnocení služeb ÚLM (nejlepší známka =1, nejhorší známka =5)

Odpověď

1

2

3

4

5

Počet odpovědí

25

2

0

1

1

Počet odpovědí v %

86

7

0

3,5

3,5

 

K O M E N T Á Ř

Jste spokojeni s komunikací laboratorních pracovníků s klinickými pracovišti?

S komunikací laboratorních pracovníků bylo 97 % dotázaných plně spokojeno. 3 % (1 odpověď) uvedli, že nejsou spokojeni, jelikož během pohotovostní služby dlouho čekají na výsledky a výsledky jsou odeslány až po telefonické urgenci. Toto nesouvisí s telefonickou urgencí, ale s nárůstem servisních zásahů během pohotovostních služeb. Pracovníci ÚLM se snaží během pohotovostní služby výsledky odeslat co nejdříve, někdy ovšem nezáleží jen na nich, ale i na technice.

Jste spokojeni se způsobem hlášení kritických hodnot?

100 % dotázaných je v oblasti hlášení kritických hodnot spokojeno.

 

Chtěli byste na Vašem oddělení zrušit hlášení výsledku kritické hodnoty některého vyšetření provedeného na ÚLM?

7 % dotázaných (2 odpovědi) by chtělo zrušit hlášení koagulačních parametrů i přes v žádance zadanou známou antikoagulační/antiagregační terapii.

 

Chtěli byste nějaký parametr navíc hlásit? Vypište jaký

3 % dotázaných (1 odpověď) by chtěli přidat do seznamu hlášení kritických hodnot hemoglobin pod 80 g/L.

Považujete prezentaci laboratorních výsledků v nemocničním informačním systému IKIS za uspokojivou?

18 % dotázaných (4 odpovědi) považuje prezentaci výsledků za neuspokojivou.

Konkrétní problémy:

-          glukóza z nemocničních glukometrů – zobrazení v novém řádku pod zobrazením hodnoty glukózy z žilní krve, korelace s ostatními hodnotami BCH, data v řádcích nikoliv ve sloupcích (ÚLM o tomto ví a řeší s IT FNO), zobrazení mezí daného vyšetření (nelze všude, nutné provést kontrolu),

-          přenesení do IKIS nepotřebných informací a poznámek (nutné konkretizovat),

-          výsledky z mikrobiologie více zvýrazněné a snadněji dostupné - např. jedním klikem na ikonu v IKIS či jinak (dosud je nutné u každého pacienta zvlášť nastavovat filtry "zobrazit za období poslední 3 roky" -> z vybraných pracovišť -> atd.).

 

Je pro Vás srozumitelná a přehledná laboratorní příručka ÚLM?

Pro 93 % dotázaných je laboratorní příručka ÚLM srozumitelná a přehledná. Jeden z dotazovaných uvedl, že ji nečetl, a jeden, že by uvítal vyhledávání nejen podle abecedy, ale i pomocí vyhledávače (toto ÚLM plánuje s výměnou stávajícího SLP za SLP Blue odkud je generovaná laboratorní příručka).

 

Uvítali byste rozšíření obecných informací o vyšetřeních v Laboratorní příručce ÚLM?

7 % pracovníků (2 odpovědi) by uvítalo rozšíření informací v Laboratorní příručce ÚLM, ale bez konkrétního uvedení. 93 % je s informacemi spokojeno. Nicméně stále plánujeme rozšíření informací o jednotlivých vyšetření se zavedením SLP Blue. U základních parametrů jsou již v laboratorní příručce uvedeny rozšířené informace.

 

Máte připomínky k provozu pracoviště Centrálního sběru a evidence externě požadovaných vyšetření, které je součástí ÚLM?

55 % dotázaných nemá připomínky k procesu centrálního sběru a evidence externě požadovaných vyšetření, 38 % uvedlo, že pracoviště nevyužívá, a 7 % má připomínky, ale bez bližší specifikace.

 

Schází Vám ve spektru nabízených imunologických a alergologických metod nějaké vyšetření?

66 % uživatelům neschází žádné vyšetření, 34 % nevyužívá této nabídky.

 

Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKB nějaké laboratorní vyšetření?

Jeden uživatel (3 %) uvedl, že mu ve spektru metod OKB schází určité vyšetření, a to CEA v nespecifické tekutině (rozdělením nespecifikované tekutiny a jednotlivým měřením v ní se chceme v následujícím roce zabývat).

 

Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKH nějaké laboratorní vyšetření?

100 % dotázaných je spokojeno se spektrem nabízených služeb OKH ÚLM.

Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKF nějaké laboratorní vyšetření?

100 % dotázaných je spokojeno se spektrem nabízených služeb OKF ÚLM.

 

Jste spokojeni s interpretací výsledků poskytovaných OKF?

S interpretací výsledků OKF je spokojeno 97 % dotázaných.

 

Schází Vám ve spektru nabízených služeb ÚMM nějaké laboratorní vyšetření?

97 % dotázaných je spokojeno se spektrem nabízených služeb ÚMM ÚLM. 3 % (1 dotázaný) chybí bakteriální kultivace prováděná i na službě kvůli zkrácení doby kultivace.

Vyhovuje Vám doba zpracování vzorků od příjmu materiálu do dodání výsledku? – (60 minut na zpracování požadavků v režimu statim a 4 hodiny na zpracování vzorků v režimu rutina pro OKB a 2 hodiny pro OKH, pro většinu rutinních stanovení)?

Doba zpracování statimových vyšetření vyhovuje 90 % dotázaných, s rutinní dostupností výsledků je spokojeno 97 % respondentů. Dlouho se čeká na výsledek vyšetření koagulace u pacientů s antikoagulační terapií. Někteří vyžadují zkrátit statim na kratší dobu než 60 minut, což je z hlediska plného provozu nemožné. Na službě je možné vydat výsledek v ideálním případě nejdříve za 30 minut, nicméně záleží, o jaké vyšetření se jedná, každé vyšetření má svou dobu měření a samotná centrifugace vzorků je nastavena na 6 minut, u dětských/novorozeneckých zkumavek Li-heparin na 10 minut.

ÚLM: Doba zpracování statimových vzorků je nastavena na 1 hodinu. Kratší limit je v případě vyšetření acidobazické rovnováhy, a to 30 minut. Naopak vyšetření interleukinů a TSH je stanoveno do 2 hodin. Doba zpracování rutinních vzorků je stanovena na 4 hodiny. Doba zpracování těchto požadavků (TAT) je pravidelně přezkoumávána.

Jste spokojeni s realizací vyšetření POCT (automatické převádění výsledků do NIS-LIS, analyzátory ABR, zadávání ID pacienta atd.)?

48 % z tázaných klinik je v POCT oblasti plně spokojeno. 45 % uživatelů uvedlo, že POCT nemají, tudíž se nemohou k otázce vyjádřit. Dva hodnotící nejsou spokojeni, a to v oblasti ABR – zadávání ID pacienta, přihlášení sestry svým pracovním číslem, pro ABR je to jiné než pro ostatní POCT analyzátory.

ÚLM: informace předána vedoucímu POCT.

 

Jste spokojeni s realizací profesionálních glukometrů na Vašem oddělení?

62 % uživatelů je spokojeno, 28 % dotázaných profesionální glukometry nevyužívá, tři uživatelé spokojeni nejsou z důvodu zobrazování jednotlivých výsledků v řádcích pod vyšetřením glukózy z žilní krve, a ne ve sloupcích, někteří uvádí složitá obsluha – nutné opětovné proškolení.

ÚLM: informace předána vedoucímu POCT.

 

Vyhovuje Vám současný stav informovanosti o změnách prováděných na ÚLM? (nové referenční rozmezí, metody aj.)

97 % pracovníků je v této oblasti spokojeno. 3 % (1 dotázaný) není spokojen, neví, kde má informaci dohledat. Informace je dohledatelná v zaměstnaneckém emailu a v Laboratorní příručce ÚLM v sekci Novinky.

 

Jak se o oznámeních ÚLM, které obsahují novinky či změny na ÚLM, dozvídáte?

(pozn. Zde mohlo být označeno více odpovědí najednou)

93 % dotázaných se o novinkách a změnách dozvídají prostřednictvím emailu FNO, 3,5 % (1 dotázaný) od svého kolegy a 3,5 % (1 dotázaný) jiným způsobem.

 

Jakou formou byste se chtěli o novinkách ÚLM dozvídat?

(pozn. Zde mohlo být označeno více odpovědí najednou)

90 % respondentů chce dostávat informace prostřednictvím emailu FNO a 10 % prostřednictvím intranetu FNO.

ÚLM: na nejbližší poradě vedení ÚLM bude předána informace o možnosti umístění novinek na intranet FNO s co možnou nejkratší realizací (řešení – sekretářka, která rozesílá email o novinkách všem zaměstnancům FNO, zadá navíc na helpdesk a přiloží pdf o dané novince), na intranetu může být v horní liště, kde je vše, upozornění, IT, média, lékárna, události přidaná záložka Novinky ÚLM).

 

Víte, jaké požadavky na laboratorní vyšetření NESMÍ být zasílány prostřednictvím potrubní pošty?

69 % pracovníků je seznámeno s tím, jaké vyšetření nelze prostřednictvím potrubní pošty odeslat. 31 % dotázaných buď potrubní poštu nevyužívá, nebo se neseznámili s pokyny pro transport materiálu potrubní poštou na ÚLM.

ÚLM: veškerý materiál, který nelze potrubní poštou odeslat, je popsán v pokynech pro transport materiálu potrubní poštou na ÚLM a informace je rovněž dostupná v naší Laboratorní příručce.

 

Víte, kde naleznete informace o doporučených podmínkách odběru pro Vámi požadovaná vyšetření, nebo o stabilitě vyšetřovaných parametrů?

79 % dotázaných odpovědělo, že je jim známo, kde najdou doporučené podmínky odběru či informace o stabilitě požadovaných parametrů, 21 % tuto informaci neví.

ÚLM: veškeré informace o doporučených podmínkách odběru a informace o stabilitě jednotlivých analytů, které jsou v nabídce ÚLM, jsou uvedeny v Laboratorní příručce ÚLM.

 

Závěrečné hodnocení služeb ÚLM

86 % dotázaných hodnotilo spokojenost s činností ÚLM známkou 1 (výborně), 7 % zvolilo hodnocení 2 (chvalitebně) a dva dotázání zvolili známku 4 a 5 (nedostatečně).

ÚLM: vzhledem k ostatním odpovědím těchto dvou respondentů, kde nebyly uvedeny jiné výhrady, se domníváme, že šlo o chybu hodnocení (s domněním, že 5 je nejvyšší počet bodů). Budeme tyto pracovníky kontaktovat s prosbou o upřesnění případných výhrad. Všem oddělením doporučujeme se seznámit s naší Laboratorní příručkou, kde najdou většinu důležitých informací. Nicméně naší Laboratorní příručku chceme neustále zlepšovat.

 

 

Zpracovala: Mgr. Iveta Bystroňová a PhDr. Nela Chobolová, MBA

 

 

 

×
PředchozíDalší
Načítání