Laboratorní příručka
VYHODNOCENÍ
Dotazník spokojenosti s činností ÚLM byl umístěn na intranet FNO, přičemž byla mezi jednotlivá oddělení a kliniky zaslána, prostřednictvím interní pošty, informace s prosbou o jejich vyplnění. Celkově bylo vyplněno a zpracováno 29 dotazníků z jednotlivých oddělení FN Ostrava.
Hodnocení otázek dotazníku: |
||||||||||||||||||
1. Jste spokojeni s komunikací laboratorních pracovníků s klinickými pracovišti?
|
||||||||||||||||||
2. Jste spokojeni se způsobem hlášení kritických hodnot?
|
||||||||||||||||||
3. Chtěli byste na Vašem oddělení zrušit hlášení výsledku kritické hodnoty některého vyšetření provedeného na ÚLM?
|
||||||||||||||||||
4. Chtěli byste nějaký parametr navíc hlásit? Vypište jaký
5. Považujete prezentaci laboratorních výsledků v nemocničním informačním systému IKIS za uspokojivou?
|
6. Je pro Vás srozumitelná a přehledná Laboratorní příručka ÚLM?
7. Uvítali byste rozšíření obecných informací o vyšetřeních v Laboratorní příručce ÚLM?
8. Máte připomínky k provozu pracoviště Centrálního sběru a evidence externě požadovaných vyšetření, které je součástí ÚLM?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Schází Vám ve spektru nabízených imunologických a alergologických metod nějaké vyšetření?
10. Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKB nějaké laboratorní vyšetření?
11. Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKH nějaké laboratorní vyšetření?
12. Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKF nějaké laboratorní vyšetření?
13. Jste spokojeni s interpretací výsledků poskytovaných OKF?
14. Schází Vám ve spektru nabízených služeb ÚMM nějaké laboratorní vyšetření?
15. Vyhovuje Vám doba zpracování vzorků od příjmu materiálu do dodání výsledku? – (60 minut na zpracování požadavků v režimu statim a 4 hodiny na zpracování vzorků v režimu rutina pro OKB a 2 hodiny pro OKH, pro většinu rutinních stanovení)? STATIM
RUTINA
16. Jste spokojeni s realizací vyšetření POCT (automatické převádění výsledků do NIS-LIS, analyzátory ABR, CRP zadávání ID pacienta atd.)?
17. Jste spokojeni s realizací profesionálních glukometrů na Vašem oddělení?
18. Vyhovuje Vám současný stav informovanosti o změnách prováděných na ÚLM (nové referenční rozmezí, metody atd.)?
19. Jak se o oznámeních ÚLM, které obsahují novinky či změny na ÚLM, dozvídáte?
Pozn.: mohlo být označeno více odpovědí
20. Jakou formou byste se chtěli o novinkách ÚLM dozvídat?
Pozn.: mohlo být označeno více odpovědí
21.Víte, jaké požadavky na laboratorní vyšetření NESMÍ být zasílány prostřednictvím potrubní pošty?
22. Víte, kde naleznete informace o doporučených podmínkách odběru pro Vámi požadovaná vyšetření, nebo o stabilitě vyšetřovaných parametrů?
23. Závěrečné hodnocení služeb ÚLM (nejlepší známka =1, nejhorší známka =5)
|
K O M E N T Á Ř
Jste spokojeni s komunikací laboratorních pracovníků s klinickými pracovišti?
S komunikací laboratorních pracovníků bylo 97 % dotázaných plně spokojeno. 3 % (1 odpověď) uvedli, že nejsou spokojeni, jelikož během pohotovostní služby dlouho čekají na výsledky a výsledky jsou odeslány až po telefonické urgenci. Toto nesouvisí s telefonickou urgencí, ale s nárůstem servisních zásahů během pohotovostních služeb. Pracovníci ÚLM se snaží během pohotovostní služby výsledky odeslat co nejdříve, někdy ovšem nezáleží jen na nich, ale i na technice.
Jste spokojeni se způsobem hlášení kritických hodnot?
100 % dotázaných je v oblasti hlášení kritických hodnot spokojeno.
Chtěli byste na Vašem oddělení zrušit hlášení výsledku kritické hodnoty některého vyšetření provedeného na ÚLM?
7 % dotázaných (2 odpovědi) by chtělo zrušit hlášení koagulačních parametrů i přes v žádance zadanou známou antikoagulační/antiagregační terapii.
Chtěli byste nějaký parametr navíc hlásit? Vypište jaký
3 % dotázaných (1 odpověď) by chtěli přidat do seznamu hlášení kritických hodnot hemoglobin pod 80 g/L.
Považujete prezentaci laboratorních výsledků v nemocničním informačním systému IKIS za uspokojivou?
18 % dotázaných (4 odpovědi) považuje prezentaci výsledků za neuspokojivou.
Konkrétní problémy:
- glukóza z nemocničních glukometrů – zobrazení v novém řádku pod zobrazením hodnoty glukózy z žilní krve, korelace s ostatními hodnotami BCH, data v řádcích nikoliv ve sloupcích (ÚLM o tomto ví a řeší s IT FNO), zobrazení mezí daného vyšetření (nelze všude, nutné provést kontrolu),
- přenesení do IKIS nepotřebných informací a poznámek (nutné konkretizovat),
- výsledky z mikrobiologie více zvýrazněné a snadněji dostupné - např. jedním klikem na ikonu v IKIS či jinak (dosud je nutné u každého pacienta zvlášť nastavovat filtry "zobrazit za období poslední 3 roky" -> z vybraných pracovišť -> atd.).
Je pro Vás srozumitelná a přehledná laboratorní příručka ÚLM?
Pro 93 % dotázaných je laboratorní příručka ÚLM srozumitelná a přehledná. Jeden z dotazovaných uvedl, že ji nečetl, a jeden, že by uvítal vyhledávání nejen podle abecedy, ale i pomocí vyhledávače (toto ÚLM plánuje s výměnou stávajícího SLP za SLP Blue odkud je generovaná laboratorní příručka).
Uvítali byste rozšíření obecných informací o vyšetřeních v Laboratorní příručce ÚLM?
7 % pracovníků (2 odpovědi) by uvítalo rozšíření informací v Laboratorní příručce ÚLM, ale bez konkrétního uvedení. 93 % je s informacemi spokojeno. Nicméně stále plánujeme rozšíření informací o jednotlivých vyšetření se zavedením SLP Blue. U základních parametrů jsou již v laboratorní příručce uvedeny rozšířené informace.
Máte připomínky k provozu pracoviště Centrálního sběru a evidence externě požadovaných vyšetření, které je součástí ÚLM?
55 % dotázaných nemá připomínky k procesu centrálního sběru a evidence externě požadovaných vyšetření, 38 % uvedlo, že pracoviště nevyužívá, a 7 % má připomínky, ale bez bližší specifikace.
Schází Vám ve spektru nabízených imunologických a alergologických metod nějaké vyšetření?
66 % uživatelům neschází žádné vyšetření, 34 % nevyužívá této nabídky.
Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKB nějaké laboratorní vyšetření?
Jeden uživatel (3 %) uvedl, že mu ve spektru metod OKB schází určité vyšetření, a to CEA v nespecifické tekutině (rozdělením nespecifikované tekutiny a jednotlivým měřením v ní se chceme v následujícím roce zabývat).
Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKH nějaké laboratorní vyšetření?
100 % dotázaných je spokojeno se spektrem nabízených služeb OKH ÚLM.
Schází Vám ve spektru nabízených služeb OKF nějaké laboratorní vyšetření?
100 % dotázaných je spokojeno se spektrem nabízených služeb OKF ÚLM.
Jste spokojeni s interpretací výsledků poskytovaných OKF?
S interpretací výsledků OKF je spokojeno 97 % dotázaných.
Schází Vám ve spektru nabízených služeb ÚMM nějaké laboratorní vyšetření?
97 % dotázaných je spokojeno se spektrem nabízených služeb ÚMM ÚLM. 3 % (1 dotázaný) chybí bakteriální kultivace prováděná i na službě kvůli zkrácení doby kultivace.
Vyhovuje Vám doba zpracování vzorků od příjmu materiálu do dodání výsledku? – (60 minut na zpracování požadavků v režimu statim a 4 hodiny na zpracování vzorků v režimu rutina pro OKB a 2 hodiny pro OKH, pro většinu rutinních stanovení)?
Doba zpracování statimových vyšetření vyhovuje 90 % dotázaných, s rutinní dostupností výsledků je spokojeno 97 % respondentů. Dlouho se čeká na výsledek vyšetření koagulace u pacientů s antikoagulační terapií. Někteří vyžadují zkrátit statim na kratší dobu než 60 minut, což je z hlediska plného provozu nemožné. Na službě je možné vydat výsledek v ideálním případě nejdříve za 30 minut, nicméně záleží, o jaké vyšetření se jedná, každé vyšetření má svou dobu měření a samotná centrifugace vzorků je nastavena na 6 minut, u dětských/novorozeneckých zkumavek Li-heparin na 10 minut.
ÚLM: Doba zpracování statimových vzorků je nastavena na 1 hodinu. Kratší limit je v případě vyšetření acidobazické rovnováhy, a to 30 minut. Naopak vyšetření interleukinů a TSH je stanoveno do 2 hodin. Doba zpracování rutinních vzorků je stanovena na 4 hodiny. Doba zpracování těchto požadavků (TAT) je pravidelně přezkoumávána.
Jste spokojeni s realizací vyšetření POCT (automatické převádění výsledků do NIS-LIS, analyzátory ABR, zadávání ID pacienta atd.)?
48 % z tázaných klinik je v POCT oblasti plně spokojeno. 45 % uživatelů uvedlo, že POCT nemají, tudíž se nemohou k otázce vyjádřit. Dva hodnotící nejsou spokojeni, a to v oblasti ABR – zadávání ID pacienta, přihlášení sestry svým pracovním číslem, pro ABR je to jiné než pro ostatní POCT analyzátory.
ÚLM: informace předána vedoucímu POCT.
Jste spokojeni s realizací profesionálních glukometrů na Vašem oddělení?
62 % uživatelů je spokojeno, 28 % dotázaných profesionální glukometry nevyužívá, tři uživatelé spokojeni nejsou z důvodu zobrazování jednotlivých výsledků v řádcích pod vyšetřením glukózy z žilní krve, a ne ve sloupcích, někteří uvádí složitá obsluha – nutné opětovné proškolení.
ÚLM: informace předána vedoucímu POCT.
Vyhovuje Vám současný stav informovanosti o změnách prováděných na ÚLM? (nové referenční rozmezí, metody aj.)
97 % pracovníků je v této oblasti spokojeno. 3 % (1 dotázaný) není spokojen, neví, kde má informaci dohledat. Informace je dohledatelná v zaměstnaneckém emailu a v Laboratorní příručce ÚLM v sekci Novinky.
Jak se o oznámeních ÚLM, které obsahují novinky či změny na ÚLM, dozvídáte?
(pozn. Zde mohlo být označeno více odpovědí najednou)
93 % dotázaných se o novinkách a změnách dozvídají prostřednictvím emailu FNO, 3,5 % (1 dotázaný) od svého kolegy a 3,5 % (1 dotázaný) jiným způsobem.
Jakou formou byste se chtěli o novinkách ÚLM dozvídat?
(pozn. Zde mohlo být označeno více odpovědí najednou)
90 % respondentů chce dostávat informace prostřednictvím emailu FNO a 10 % prostřednictvím intranetu FNO.
ÚLM: na nejbližší poradě vedení ÚLM bude předána informace o možnosti umístění novinek na intranet FNO s co možnou nejkratší realizací (řešení – sekretářka, která rozesílá email o novinkách všem zaměstnancům FNO, zadá navíc na helpdesk a přiloží pdf o dané novince), na intranetu může být v horní liště, kde je vše, upozornění, IT, média, lékárna, události přidaná záložka Novinky ÚLM).
Víte, jaké požadavky na laboratorní vyšetření NESMÍ být zasílány prostřednictvím potrubní pošty?
69 % pracovníků je seznámeno s tím, jaké vyšetření nelze prostřednictvím potrubní pošty odeslat. 31 % dotázaných buď potrubní poštu nevyužívá, nebo se neseznámili s pokyny pro transport materiálu potrubní poštou na ÚLM.
ÚLM: veškerý materiál, který nelze potrubní poštou odeslat, je popsán v pokynech pro transport materiálu potrubní poštou na ÚLM a informace je rovněž dostupná v naší Laboratorní příručce.
Víte, kde naleznete informace o doporučených podmínkách odběru pro Vámi požadovaná vyšetření, nebo o stabilitě vyšetřovaných parametrů?
79 % dotázaných odpovědělo, že je jim známo, kde najdou doporučené podmínky odběru či informace o stabilitě požadovaných parametrů, 21 % tuto informaci neví.
ÚLM: veškeré informace o doporučených podmínkách odběru a informace o stabilitě jednotlivých analytů, které jsou v nabídce ÚLM, jsou uvedeny v Laboratorní příručce ÚLM.
Závěrečné hodnocení služeb ÚLM
86 % dotázaných hodnotilo spokojenost s činností ÚLM známkou 1 (výborně), 7 % zvolilo hodnocení 2 (chvalitebně) a dva dotázání zvolili známku 4 a 5 (nedostatečně).
ÚLM: vzhledem k ostatním odpovědím těchto dvou respondentů, kde nebyly uvedeny jiné výhrady, se domníváme, že šlo o chybu hodnocení (s domněním, že 5 je nejvyšší počet bodů). Budeme tyto pracovníky kontaktovat s prosbou o upřesnění případných výhrad. Všem oddělením doporučujeme se seznámit s naší Laboratorní příručkou, kde najdou většinu důležitých informací. Nicméně naší Laboratorní příručku chceme neustále zlepšovat.
Zpracovala: Mgr. Iveta Bystroňová a PhDr. Nela Chobolová, MBA